Протягом січня-травня 2013 року Державною фінансовою інспекцією в Тернопільській області проведено ревізії фінансово-господарської діяльності восьми відділів освіти районних державних адміністрацій.
В цілому інспекторами виявлено фінансових порушень, що призвели до втрат на загальну суму майже 2 млн гривень. Аналіз результатів контрольних заходів засвідчив про наявність так званих типових порушень, які мають місце у всіх або майже у всіх перевірених установах.Так, порушення з оплати праці виявлено у всіх без винятку установах, внаслідок чого проведено зайвих витрат бюджетних коштів на загальну суму 374 тис.гривень, що становить близько 20 % від суми виявлених порушень.
Також у всіх перевірених установах фінансові інспектори виявили порушення, пов'язані з покриттям видатків спеціального фонду кошторису за рахунок коштів загального фонду, коли орендарями та іншими юридичними особами не проводилось відшкодування вартості спожитих комунальних послуг. Загалом таких порушень виявлено на суму 617 тис.гривень.
Зокрема, відділом освіти Тернопільської райдержадміністрації понесено зайвих витрат бюджетних коштів на суму 146 тис. грн, відділом з питань освіти Заліщицької райдержадміністрації - на 126 тис.грн, відділом освіти Монастириської райдержадміністрації - на 110 тис.грн, відділом освіти Козівської райдержадміністрації - на 80 тис.грн, відділом освіти Чортківської райдержадміністрації - на 54 тис.грн, відділом освіти Підволочиської райдержадміністрації - на 40 тис. грн, відділом освіти Бережанської райдержадміністрації - на 37 тис.грн, відділом з питань освіти Шумської райдержадміністрації - на 23 тис.грн.
Як показали результати проведених ревізій, не все так добре у підконтрольних об'єктах з проведення поточних і капітальних ремонтів, здійснення видатків на капітальне будівництво. Так, загальна сума порушень, встановлена фінансовими інспекторами, при перевірці даних питань, склала 135 тис. гривень.
Проведеними ревізіями встановлено, що харчування учнів 1-4-х класів, а також учнів 5-11 класів, які мають статус потерпілих від аварії на ЧАЕС проводиться, в основному, юридичними та фізичними особами, надавачами послуг з організації харчування.
Договори на оренду приміщень, харчоблоків та їдалень, а також на відшкодування вартості спожитих ними комунальних послуг, всіма відділами освіти не укладались, або укладались на безоплатній основі. Таким чином, вказане призводить до недоотримання власних надходжень відділами освіти та до зайвих витрат бюджетних коштів на оплату комунальних послуг, спожитих сторонніми юридичними особами.
Окремо хочеться зазначити про поставки вугілля у загальноосвітні школи області. Так, ревізіями проведеними протягом 2011-2012 років встановлено факти невідповідності якості поставленого вугілля із зазначеними в укладених договорах.Для проведення закупівель кам'яного вугілля відділами освіти проводиться процедура відкритих торгів, за результатами якої, укладаються договори на закупівлю кам'яного вугілля.
Згідно умов договору та специфікації до договору постачальник зобов'язується передати у встановлений строк у власність відділу освіти вугілля з вказанням конкретних марок та якісних характеристик. Відповідно до умов договору якість вугілля повинна відповідати затвердженим технічним умовам на даний вид товару, що підтверджується посвідченням якості виробника.
Згідно пред'явлених для ревізії видаткових накладних встановлено, що постачальником проведено реалізацію та доставку загальноосвітнім навчальним закладам вугілля, яке в точності відповідає умовам договорів.Одержання вказаного вугілля школами підтверджено підписами посадових осіб шкіл та печаткою вказаних шкіл на накладних.При цьому, встановити якої якості фактично було поставлено вугілля загальноосвітнім школам неможливо по причині відсутності якісних посвідчень на вказане вугілля, а також тим, що відділи не мають можливості провести аналіз отриманого вугілля.
Як пояснюють директори шкіл, до накладних посвідчення про якість вугілля постачальником не надавались. Хоча, умовами договору передбачено, що постачальник разом із накладною має надавати покупцю копіюпосвідчення якості виробника.
Також умовами договору передбачено, що при виявленні товару, який не відповідає якісному посвідченню, покупець в присутності постачальника складає акт про невідповідність якості поставленого вугілля та проводить відбір проби для повторного аналізу у лабораторіях. При цьому, жодного аналізу проведено не було і не було ініційовано це питання директорами шкіл.
При одній з ревізій за допомоги підрозділу Служби безпеки України в області для встановлення фактичної якості вугілля було проведено аналіз отриманого вугілля, який показав невідповідність заявленим характеристикам. Так, наприклад при задекларованому показнику зольності 37% фактично даний показник склав 54 %, а фактичний показник вологості був завищений вдвічі.
Отже, постачальником проведено поставку вугілля окремим школам із завищеним вмістом зольності на сухий стан палива та вологості робочого стану проби палива.За умови регулювання ціни фактично поставленого вугілля його загальна вартість була б меншою на 115 тис.гривень.
Підсумовуючи
Напрошується однозначний висновок про незадовільний стан внутрішнього контролю зі сторони керівників установ та обласного управління освіти.
За результатами проведених ревізій до адміністративної відповідальності притягнуто 170 осіб, з ініціативи Держфінінспекції в області звільнено 4-х посадовців, правоохоронними органами порушено 9 кримінальних справ.
Прес-служба Держфінінспекції
в Тернопільській області