Минулого тижня у приміщенні Центру євростудій Тернопільського національного економічного університету відбулося засідання регіональної ради з питань взаємодії місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. У засіданні взяли участь представник Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Сергій Шаршов, голова Тернопільської облдержадміністрації Валентин Хоптян, міський голова Тернополя Сергій Надал, голови райдержадміністрацій та мери міст області. Вони розглянули питання про вдосконалення державної політики щодо місцевого самоврядування і соціально-економічного розвитку територій, а також прийняли з цього приводу відповідне рішення.
Як зауважив у доповіді губернатор області, за роки незалежності було кілька спроб розпочати адміністративно-територіальні реформи, однак щоразу ці спроби провалювалися. Сьогодні концепція реформування місцевого самоврядування знову на часі і її планують довести до логічного завершення. Однак реформа, нав'язана згори, не матиме успіху без підтримки та розуміння на місцях, - наголосив Валентин Хоптян. Думками та пропозиціями з цього приводу поділилися представники органів місцевого самоврядування.
Міський голова Тернополя Сергій Надал зокрема зауважив:
"Якби сьогодні органи місцевого самоврядування отримали більше реальних прав та повноважень, це могло б значно прискорити реформи, спрямовані на розвиток нашої держави. Про те, що реформа уже назріла, нікого не потрібно зайвий раз переконувати. Інша річ, якою має бути ця реформа. Сьогодні голови міських, селищних та сільських рад є найближчими до людей, адже щодня стикаються з існуючими проблемами і найкраще знають, як їх вирішувати. Тому ці люди звертаються з проханням про їх вирішення саме до голови того чи іншого органу місцевого самоврядування. І їм важко пояснити, що є поділ між місцевою владою та державним виконавчим органом".
Проблема полягає в тому, - наголосив Сергій Надал, - що впродовж останніх років спостерігалася втрата органами місцевого самоврядування своїх повноважень. Нещодавно під час чергового засідання регіонального відділення Асоціації міст України його учасники обговорили проблеми, які характерні для кожного міста та підготували конкретні пропозиції до Кабміну, Верховної Ради, Тернопільської облдержадміністрації з проханням взяти їх до уваги в процесі здійснення запланованих реформ.
Йдеться насамперед про те, аби надати органам місцевого самоврядування право на обслуговування в тих банківських установах, що мають державну частку у статутному капіталі за доходами та видатками, які не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, а також по бюджету розвитку. Що стосується Тернополя зокрема, то на початок року залишок вільних коштівсклав 26 мільйонів гривень. У результаті проведеного конкурсу було визначено державний з 16 відсотками річних. Це понад 300 тисяч заробітку на місяць, однак до цього часу кошти неможливо розмістити на депозиті. Потім прокуратура та КРУ трактуватимуть це як втрати бюджету. Тому, за словами міського голови, необхідно встановити чіткі терміни виконання платіжних доручень місцевих бюджетів, тобто не більше одного операційного дня за захищеними статтями видатків, та не більше двох днів за незахищеними статтями. Також встановити пеню у розмірі 5 відсотків і штрафи для посадових осіб у розмірі 1 відсотка від суми платежів за кожен протермінований день.
- Ми закінчили рік з непроплаченими понад 14 мільйонами гривень, - констатував Сергій Надал. - Станом на початок квітня ця сума становила 3 мільйони гривень. А що буде далі? Тому для уникнення дефіциту коштів з вини казначейства необхідно здійснити розподіл єдиного казначейського рахунку на три рахунки. Зокрема: перший - для коштів державного бюджету, другий - для коштів обласних і районних бюджетів, третій - для коштів бюджетів місцевого самоврядування, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів.
При внесенні змін до Закону України "Про державний бюджет на 2013 рік" необхідно привести його у відповідність до вимог Бюджетного кодексу в частині розміру та порядку розподілу коштів Державного фонду регіонального розвитку.
При ухваленні Закону України "Про засади державної регіональної політики в Україні" передбачити порядок узгодження секторальних та регіональних інтересів на національному рівні та узгодження інтересів органів місцевого самоврядування, територіальних громад - на регіональному рівні шляхом створення координаційних рад регіонального розвитку.
Передбачити в обов'язковому порядку врахування інтересів територіальних громад при розробці та впровадженні стратегії регіонального розвитку.
Надати органам місцевого самоврядування право виступати замовником послуг з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг, які здійснюються за рахунок коштів, що виділяються як субвенція з державного бюджету. Підставою для цього є те, що саме міські і селищні голови найкраще знають, які дороги потребують першочергового ремонту і несуть відповідальність перед громадою за якість цих доріг.
Потрібно також спільно з органами місцевого самоврядування розробити нормативно-правові акти, якими затвердити соціальні стандарти в галузі освіти, охорони здоров'я, культури та мистецтва, соціального забезпечення, фізичної культури і спорту, а також підтримати і прискорити їх впровадження. При цьому невідкладно, з метою повного забезпечення місцевих бюджетів коштами для здійснення видатків на виконання делегованих повноважень, передбачити у державному бюджеті фінансування відповідно до соціальних стандартів. Це означає, що повинен бути єдиний стандарт в оплаті праці для всіх. Недопустимо, аби окремі області чи райони мали більші надбавки, інші - менші. Усі повинні фінансуватися в однаковому стандарті та розмірі.
Враховуючи те, що питання містобудівельної діяльності на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць є питаннями місцевого значення, а органи місцевого самоврядування фактично позбавлені повноважень у сфері містобудівної діяльності, створити на рівні міст обласного значення інспекції архітектурно-будівельного контролю та адміністративно підпорядкувати їх відповідним міським радам із збереженням функціонального підпорядкування профільним міністерствам. В іншому випадку ситуація залишатиметься й надалі такою як сьогодні, коли ні міські голови, ні міські ради не знають, хто будує, як будує і яким чином будівництво вводиться в експлуатацію. Потім доводиться шукати шляхи вирішення проблем. У цьому питанні Сергій Надал висловися за повернення громадських слухань при здійсненні того чи іншого будівництва.
З метою забезпечення виконання статті 40 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" в частині контролю за сплатою коштів пайової участі у розвиток інфраструктури населеного пункту до прийняття об'єкта в експлуатацію, - повернути органам місцевого самоврядування повноваження із реєстрації речових прав на новостворене нерухоме майно.
Сергій Надал наголосив також на тому, що у зв'язку з нововведеннями, які відбулися цього року, усі місцеві бюджети почали втрачати кошти.
- Якщо минулоріч ми укладали 25 договорів пайової участі на місяць, то у лютому цього року - 14, а станом на березень - лише 10. І сьогодні ми не маємо важелів, аби проконтролювати сплату цієї пайової участі.
Ми не хочемо додаткових повноважень, але, якщо ці функції забирають у нас, то їх повинні виконувати належним чином новостворені органи. За два роки у Тернополі не було знесено жодної незаконної споруди, натомість з'явилися нові і ніхто не може проконтролювати їх будівництво, - констатував міський голова.
Враховуючи те, що згідно зі статтею 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є, зокрема, земля, він також запропонував внести зміни до Податкового та Бюджетного кодексів, передбачивши віднесення плати за землю до місцевих податків, автоматичного коригування в договорах оренди розмірів орендної плати у разі зміни нормативно-грошової оцінки земель населеного пункту та запровадження орендної плати для фактичних землекористувачів, які не мають належно оформленого права на землю.
У пропозиціях також йдеться про врегулювання на рівні Верховної Ради питання в частині розмежування земель державної і комунальної власності. Зокрема, землі, які були в користуванні державних підприємств та установ, у тому числі військових частин на території місцевих рад, після завершення їх існування або ліквідації мають передаватися у комунальну власність територіальних громад. Законодавчо забезпечити набуття чинності рішень, які змінюють надходження до місцевих бюджетів в частині надання пільг тільки після виділення відповідних субвенцій з державного бюджету.
- Як свідчить практика, зазначив Сергій Надал, - цьогоріч значно зменшилися надходження екологічного збору до місцевих бюджетів. - Якщо раніше ми отримували 70 відсотків надходжень від цього збору, то сьогодні залишилося лише 47. А чим їх компенсували? І так щороку втрачаємо по одному податку.
Прозвучала пропозиція і на адресу Бюджетного комітету ВР та Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування щодо забезпечення публічного обговорення з органами місцевого самоврядування та всеукраїнськими Асоціаціями місцевого самоврядування проекту Закону України "Про державний бюджет" безпосередньо перед його прийняттям з відпрацюванням механізму врахування пропозицій.
Теги → Сергій Надал статті Тернопіль ТНЕУ укрнет