Заборона носити хрестик та сучасні гоніння на християн

22 Бер 2012 / 14:18 | Переглядів: 2392

Хрестик

Уряд Британії обговорює легалізацію одностатевих шлюбів, але вважає образливим відкрите носіння хреста. Що в перспективі: скасування в судовому порядку Десяти заповідей? - Ось питання, яким багато хто задається в Сполученому Королівстві, де Англіканська Церква, як і все суспільство, як ніколи близькі до розколу.

Коли ми засмучуємося через те, що нам не вистачає якихось необхідних, як здається, речей, корисно задуматися про тих, хто не має і того, що ти вважаєш таким же природним, як і здатність дихати. У минулому році в лікарні державної служби охорони здоров'я в британському місті Ексетер, де Ширлі Чаплін 30 років пропрацювала медсестрою, їй раптом повідомили, що вона більше не може відкрито носити свій натільний хрестик. Натомість було запропоновано декілька варіантів: носити кліпси з зображеннями хреста; прикріпити хрестик з ланцюжком до бейджика; носити хрест на шпильці під уніформою. Ніякого героїзму - Ширлі просто відмовилася.

В якості причини заборони називалося порушення правил охорони здоров'я та безпеки: на думку керівництва лікарні, двосантиметровий хрестик, який Ширлі не знімає з 16 років, може подряпати пацієнта.

Сама Ширлі дотримується іншої думки щодо причин заборони: "У мене склалося враження, що керівництво лікарні піддає нападкам тільки християн, - говорить вона. - Я професійно виконую свої обов'язки і за 30 років нікого своїм хрестиком не подряпала. Це не питання безпеки пацієнтів та охорони здоров'я і не дрес-код. Вся справа в моєму прагненні захистити видимий символ моєї віри ".

З тих пір минув рік, але якщо щось і змінилося, то тільки на гірше: уряд Великобританії наполягає на тому, що християни не мають права відкрито носити хрестик на роботі. Саме цю точку зору міністри будуть відстоювати в Європейському суді з прав людини під час слухання справи за скаргою двох християнок, що борються за відновлення права відкрито носити хрест. У Британії офіційно заявлено, що носіння натільного хреста не є обов'язковою вимогою християнської релігії. Це дозволяє роботодавцям забороняти носіння хрестика в робочий час і звільняти співробітників, які не підкоряються цій вимозі.

Правило Ексетерськї лікарні, де після 30 років бездоганної роботи Ширлі Чаплін раптом стала піддаватися утискам через те, що її натільний хрестик могли побачити інші, говорить: "Співробітник, який хоче носити певний тип одягу або тип прикрас з релігійних чи культурних міркувань, повинен обговорити це питання зі своїм безпосереднім керівником, який не прийме необгрунтоване рішення ".

Чи було в її випадку рішення необгрунтованим? Навряд чи. Питання лише в тому, на чому воно грунтувалося. Коли Ширлі заперечила, що двом іншим лікарям дозволили носити хіджаби, їй відповіли, що це не суперечить правилам про стандарт уніформи. "Але якщо керуватися такою логікою, хіба не варто визнати, що хіджаб створює не менше проблем, ніж хрестик? Наприклад, є певний ризик для лікаря, якщо пацієнт схопить його за край хіджабу, крім того, під хіджабом легко ховати сліди різних захворювань ". Їй відповіли, що на цей рахунок вона може бути спокійна - лікарі, яким дозволили носити хіджаби, повинні залишати відкритими кисті рук.

"Я з повагою ставлюся до ісламу і мусульман за їх відданість своїм поглядам, - каже Ширлі. - Але схоже, що єдиний стандарт уніформи медичної служби NHS на них не поширюється ". Вона впевнена, що стала жертвою релігійної дискримінації, яка стала "результатом політики уряду, який проголосив своєю метою дотримання балансу інтересів усіх груп громадян". "Але виходить, вони не проти образити саме мене", - додає Ширлі.

Вихована в суворих правилах Англіканської Церкви тих часів, коли про єпископа-гомосексуаліста ніхто і помислити не міг, Ширлі Чаплін говорить про віру, тільки якщо її про це попросять: "Я не випинаю свою віру, не цитую Писання при кожному зручному випадку. Я не публічна людина ". В її маленькому будинку з видом на доглянутий сад і простори графства Девоншир на самому помітному місці - фотографії двох дорослих синів і трьох маленьких онуків, на полицях - книги по античності і альбоми з нумізматики - це хобі її чоловіка Павла. Він колишній водій швидкої допомоги, вони познайомилися на лікарняному вечірці в 1980 році. Мініатюрна, акуратна жінка, Ширлі за чашкою міцного чаю говорить про ті цінності, які лягли в основу її світогляду: допомагати іншим, бути чесною, любити свою сім'ю. Але здається, ці цінності вже відживають в Британії свій вік.

Вважається, що відмова уряду визнати за християнами право на носіння символів віри на робочому місці стала реакцією на різкий протест лідерів Церкви проти планів уряду, спрямованих на легалізацію одностатевих шлюбів. Але в уряді думки на цю тему розділилися: рівно половина консерваторів в принципі проти легалізації одностатевих шлюбів, і лише 35 відсотків - однозначно "за", проте опитування, проведене Sunday Telegraph, показало, що більшості британців все ж близька ця ідея: 45 відсотків респондентів виступають на підтримку одностатевих шлюбів, 36 відсотків - проти, а 19 відсотків не змогли відповісти. І тільки в питанні носіння натільних хрестів уряд висловлює одностайність. Тепер суд у Страсбурзі розгляне, чи є заборона на носіння хрестика на роботі порушенням 1-го пункту статті 9 Європейської конвенції про права людини, яка говорить: "Кожен має право на свободу думки, совісті і релігії; це право включає свободу змінювати свою релігію або переконання і свободу сповідувати свою релігію або переконання як індивідуально, так і спільно з іншими, публічним або приватним порядком, в богослужінні, ученні, релігійних і культових обрядів ". В офіційній відповіді уряду говориться, що носіння натільного хрестика не є обов'язковим у християнстві і тому не підпадає під дію статті 9 конвенції.

Тим часом представники позивачки стверджують, що права християн захищені гірше, ніж права послідовників інших релігій, які користуються більшою свободою. Так, сикхи можуть носити традиційний тюрбан і сталеві браслети (кара), а мусульманки - хіджаб

В минулому році Ширлі Чаплін і Надя Евейда подали скаргу в Європейський суд з прав людини. Скарга Наді Евейди була прийнята в судове провадження у Великобританії ще в 2006 році: за словами її роботодавця, Евейда порушила встановлений в компанії службовий дрес-код. Уродженка Туікенхема, західного передмістя Лондона, яка працювала за стійкою реєстрації авіакомпанії British Airways, Надя Евейда була відправлена у відпустку за свій рахунок за відмову зняти або заховати натільний хрестик. Надя Евейда програла справу в Апеляційному суді, а в травні 2010 року їй було відмовлено в розгляді справи у Верховному суді. "Я хочу відкрито носити хрестик, щоб своїм прикладом показати іншим, що Господь їх любить", - говорила вона тоді. Її протест підтримала друга за впливом особа в Англіканській Церкві - архієпископ Йоркський Джон Сентаму, який закликав керівництво авіакомпанії переглянути своє рішення, назвавши сформовану ситуацію нонсенсом.

Надя Евейда і Ширлі Чаплін - не єдині, хто зіткнувся із змінами в англійському суспільстві. Уряд Великобританії висловило намір оскаржити і скарги, подані двома іншими християнами, у тому числі і Ліліан Ладель, яка відмовилася реєструвати так звані "союзи" одностатевих пар. (Незважаючи на те, що питання про легалізацію одностатевих шлюбів тільки опрацьовується, "союзи" - тобто "неповна версія" шлюбу, - вже вирішені)

Ліліан, 17 років пропрацювала реєстратором, була змушена звільнитися в 2007 році після низки дисциплінарних стягнень і переслідувань на релігійному грунті. Інший християнин, Гарі МакФарлейн, спеціаліст по сімейних питаннях, був звільнений за те, що відмовився консультувати гомосексуальну пару.

Звернення Ширлі Чаплін і Гарі МакФарлейн в Європейський суд куруються Християнським правовим центром, який доручив Полу Дайамонд, провідному спеціалісту в цій галузі, представляти їх інтереси в Страсбурзі.

"Дивно, чому консервативний уряд продовжує стверджувати, що носіння натільного хреста не є виразом віросповідання для християн, - каже Андреа Вільямс, директор цього центру. - За останній час суди винесли ряд рішень, які не визнають носіння натільного хрестика, віру в союз між чоловіком і жінкою і неділю як день, присвячений молитві, за відмінні риси християнської віри. Що ж далі? Скасування в судовому порядку Десяти заповідей? "

В п'ятницю 16 березня стало відомо, що архієпископ Кентерберійський Роуен Вільямс висловився на підтримку права на відкрите носіння хреста, сказавши, що хрест не ображає нехристиян, і в той же день подав у відставку. "Є дуже багато людей певного покоління, які дійсно не знають, що таке релігійність в принципі, не кажучи вже про християнство. Це і призводить до плутанини і нерозуміння ", - сказав архієпископ, який в грудні 2012 року покине свій пост.

Можливо, це й на краще: саме при ньому в єпископи був вперше висвячений відкритий гомосексуаліст. Це, як і близька перспектива висвячення в єпископи жінок, змінило Англіканську Церква, розкол в якій, як і в усьому суспільстві, сьогодні більш ніж реальний. Наступному архієпископу (яким, на думку експертів, швидше за все стане Джон Сентаму), належить бій за душу Британії, пише The Telegraph. Ця битва вже йде всюди - в судах і Палаті громад, на вулицях і в радіостудіях, з погрозами, компроматом і навіть смертельною небезпекою. Люди намагаються відповісти на запитання, що являє собою Великобританія сьогодні, що це означає - бути британцем і живуть вони в як і раніше в християнській країні або вже ні.

Втім, є люди, у яких на цей рахунок немає ніяких сумнівів. Лінн Фізерстоун, ліберально-демократичний міністр з питань рівноправності Великобританії, абсолютно впевнена, що Британія - це країна, в якій чоловіки можуть одружуватися на чоловіках, а жінки виходити заміж за жінок: "Питання не в тому, чи збираємося ми ввести одностатевий цивільний шлюб, а в тому, яким чином це буде зроблено "

Джерело: mykolaj.lviv.ua

Теги →

Розповсюдити

Використання матеріалів сайту дозволяється при умові посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на сайт t-v.te.ua.

Редакція газети «Тернопіль вечірній» (t-v.te.ua) може не розділяти точку зору авторів статей і відповідальності за зміст перепублікованих матеріалів не несе.