Закінчився перший квартал 2013 року, тому можна підвести певні підсумки роботи. Цьогоріч податківці вирішили і надалі втілювати сервісні новації і відступати від фіскальних методів роботи. Ризико-орієнтований підхід у контрольно-перевірочній роботі зарекомендував себе досить позитивно. А тому отримав схвальні відгуки як у фахівців податкової служби, так і самих платників. У перших зросла результативність проведеної роботи, завдяки ретельному доперевірочному аналізу, а суб'єкти господарювання, які працюють в правовому полі та своєчасно і в повному обсязі сплачують податки, не перевіряються, бо особлива увага - мінімізаторам. Своїми думками про найактуальніші напрямки діяльності податкової служби з нами поділився заступник начальника Тернопільської об'єднаної ДПІ Іван Васильович Поліщук.
Про зменшення перевірок
Протягом січня-березня цього року фахівцями управління податкового контролю проведено 116 документальних перевірок юридичних осіб. Порушникам донараховано 4,6 млн. грн. узгоджених податкових зобов'язань, що на 901 тис. грн. більше, порівняно з відповідним періодом минулого року. На початок місяця суб'єкти господарювання вже сплатили до бюджету майже 4 млн. грн. платежів та штрафних санкцій., а це на 66 тис. грн. більше, ніж у відповідному минулорічному періоді.
Із проведених 116 документальних перевірок 21 - перевірка підприємств Тернопільського району. За їх результатами донараховано 536 тис. грн. податкових зобов'язань, що на 231 тис грн. більше, ніж минулоріч. На сьогодні уже сплачено 526 тис грн. донарахованих платежів.
Варто зазначити, що суттєво скоротилась кількість планових перевірок. Порівняно з аналогічним періодом минулого року їх кількість зменшено на 76 відсотків. За результатами проведених перевірок матеріали по 6 підприємствах передано до слідчих підрозділів податкової міліції.
Про виявлення нелегальних найманих працівників
Необлікована наймана праця - це втрати місцевого бюджету. Адже, отримуючи заробітну плату у „конвертах”, такі працівники не сплачують податок на доходи фізичних осіб. Тому над усуненням цієї проблеми тернопільські податківці працюють спільно з органами місцевого самоврядування. Так, з початку року фахівцями податкової, у складі робочої групи з питань детінізації доходів та відносин у сфері зайнятості населення при Тернопільській райдержадміністрації, виявлено 13 найманих працівників, трудові відносини з якими не були законодавчо оформлені. Нелегалів було виявлено на територіях таких селищних і сільських рад: Великобірківської, Веикоберезовицької, Смиковецької, Острівської та ринку „Західний” (с. Петриків”). Найчастіше необліковані наймані працюють у сфері громадського харчування та торгівлі.
Про автомат-ПДВ
Питання своєчасності відшкодування податку на додану вартість на сьогодні вже не піддається критиці з боку платників податків, оскільки тепер тут не місце зловживанням. Так, протягом січня-березня платниками податків заявлено до відшкодування на рахунок майже 10,9 млн. грн., з них у березні - 4,8 млн. грн. Упереджено неправомірно заявленого до повернення податку на суму 0,5 тис. грн. У першому кварталі на розрахункові рахунки платників, з врахуванням попередніх періодів, відшкодовано з бюджету понад 20,9 млн. грн., з них у березні - 4,9 млн. грн. При цьому платникам Тернопільського району повернуто з початку року понад 12,9 млн. грн. податку на додану вартість, з яких у березні - 1,7 млн. грн.
Можливістю повернути податок на додану вартість в автоматичному режимі скористалися лише два суб'єкти господарювання. Їм відшкодовано 687,5 тис. грн. податку на додану вартість. Основна причина, яка стоїть на заваді автомат-ПДВ для тернопільських платників, - критерій щодо дотримання розміру заробітної плати найманим працівникам.
Передбачено, що середня заробітна плата повинна перевищувати мінімальну не менше, ніж у два з половиною рази у кожному з останніх чотирьох звітних податкових періодів (кварталів).
Про електронний аудит
Суттєвого скорочення податкових перевірок платники податків можуть очікувати вже у поточному році. Зокрема, зменшити фіскальний тиск на бізнес планується за допомогою запровадження системи електронних дистанційних перевірок, а також через об'єднання податкового та митного аудиту. Завдяки втіленню цих інновацій бізнес матиме змогу приділяти час та увагу своїй основній діяльності, а не спілкуванню з податківцями та митниками.
Поки відповідна законодавча ініціатива сьогодні обговорюється із підприємницькими колами. Ознайомитися з проектом наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження Порядку подання платником податків заяви про проведення документальної невиїзної позапланової електронної перевірки та прийняття органом ДПС про проведення такої перевірки" можна на порталі www.sts.gov.ua за адресою http://www.sts.gov.ua/regulyatorna-politika-/regulyatorna-politika/2013-rik/91303.htm. Таким чином тернопільські платники податків можуть безпосередньо долучитися до законотворчого процесу, надавши пропозиції для удосконалення законопроекту.